Makanan Penting untuk otak kanak-kanak




Assalamualaikum semua...


Semoga uols semua sihat dan ceria-ceria selalu..
Mengapa agaknya ibu bapa kena pastikan anak-anak mendapat makanan yang seimbang?

Ya..
Makanan Penting untuk otak kanak-kanak

Hari ini saya nak kongsikan satu pengalaman yang menarik tentang anak saya yang dulu susah untuk makan tetapi tidak pada masa sekarang...

Daniel Luqman!!
Ya, dia adalah anak kedua kami..
Susah betul nak diajak makan nasi atau yang berat-berat walaupun dan diberitahu
Makanan Penting untuk otak kanak-kanak.. ada-ada sahaja alasannya...
Tapi dia cukup rajin makan vitamin minyak ikan walaupun ada sesetangh kanak-kanak langsung tidak mahu mencubanya...

Jadi apa yang kami buat?
Berikan dia Omega Guard sebutir sehari sebelum tidur..




Apa jadi selepas itu?
Sebelum tidur selalu pesan pada saya untuk buatkan sarapan pagi seperti nasi goreng, sandwiches telur atau spaghetti dan pasta...
Makan nasik tengahari dan malam pun bukan main lagi bertambah-tambah...
Syukur Alhamdulillah...

Saya percaya masih ramai lagi ibu bapa di luar sana yang tidak tahu bahawa Makanan penting untuk otak kanak-kanak...

Jadi mari kita teruskan membaca entri ini untuk mengetahui sebabnya...

Menurut Tony Buzan di dalam bukunya Brain Child, ada 4 unsur penting sebagai makanan untuk pertumbuhan otak kanak-kanak. 

Unsur tersebut adalah:-

1) Oksigen
2) Nutrisi
3) Kasih sayang
4) Maklumat


OKSIGEN

Ia adalah unsur utama yang dieprlukan oleh otak yang menjadi bahan bakar  supaya otak dapat bekerja dengan baik. Tanpa oksiegn otak akan berhenti berfungsi. Perlu diingatkan supaya menjauhkan anak-anak dari unsur kimia seperti asap kenderaan bermotor kerana unsur kimia yang terdapat di dalamnya iaitu karbon dioksida dan plumbum adalah berbahaya kepada otak kanak-kanak.


NUTRISI

Sel otak anak memperoleh sebahagian besar tenaganya daripada pemakanan yang diambil setiap hari. Nutrien yang diambil oleh anak akan menentukan tenaga yang dapat dibekalkan ke otak. Pengambilan khasiat pemakanan yang seimbang amat penting untuk kanak-kanak. Susu adalah antara makanan yang lengkap dengan nutrien yang diperlukan oleh anak.

KASIH SAYANG

Setiap kanak-kanak perlukan kasih sayang untuk meneruskan hidup.
Tunjukkan dengan cara yang terbaik bagaimana anda meluahkan kasih sayang 
kepada anak anda supaya mereka berasa dihargai dan dilindungi.


MAKLUMAT

Kecerdasan anak-anak ditentukan oleh kekukuhan jaringan sel-sel dalam otaknya. Ini kerana Maklumat yang diterima akan membentuk jaringan yang mengukuhkan sel-sel otak.
Sumber maklumat yang diterima oleh anak adalah melalui rangsangan, pemerhatian dan penerokaannya terhadap alam sekeliling. Oleh yang demikian, sebagai ibu bapa kita perlu membimbing dan memberi anak kebebasan untuk mendapat seberapa banyak maklumat dari semasa ke semasa. Apabila anak bertanya, perlulah dilayani dengan baik kerana mereka mempunyai rasa ingin tahu yang tinggi pasa zaman kanak-kanak ini. Dengan cara ini mereka akan berasa lebih seronok kerana mendapat banyak maklumat yang baru dan diperlukan oleh mereka pada usia tersebut. :)

2 comments:

  1. Saya menderita Kanser Payudara dengan metastasis di bahagian lain badan saya. Semenjak penemuan penyakit ini, seluruh hidup saya tertekan dan emosional, itu adalah Death Roll Sentence dalam hidup saya. Mengetahui bahawa saya mempunyai kanser payudara dengan metastasis di bahagian lain badan saya memecah hati saya dan membuat saya tidak bermaya. Daughter saya mendengar bahawa Cannabis Hemp Oil boleh membantu, Jadi, kami akhirnya mencuba minyak Cannabis Hemp. Saya telah menyelesaikan rejim rawatan dengan pembasmian penyakit keseluruhan dari semua bahagian tubuh saya. jika anda ingin mendapatkan rami atau minyak kanabis hubungi Ricksimpsoncannabishemoil@gmail.com

    Penghargaan terbaik,
    Valentino Corter

    ReplyDelete
  2. 2021 ford escape titanium hybrid - TITanium Art
    titanium camping cookware › › › Art The ultimate ford escape titanium hybrid is inspired trekz titanium headphones by implant grade titanium earrings the latest design concept, which has omega seamaster titanium been developing with innovative elements 바카라 사이트 from multiple sources.

    ReplyDelete